Synefrín

Synefrín – 4 účinky pre naše zdravie

Kategória:
Dátum: 9. marca 2023

Synefrín je prirodzená látka, ktorá sa nachádza v niektorých rastlinách, najmä v citrusoch, ako je pomerančovník horčičnatý (Citrus aurantium), známy tiež ako horký pomeranč. Synefrín patrí medzi alkaloidy a je považovaný za stimulant, ktorý môže ovplyvniť metabolizmus a energetickú rovnováhu v tele.

Synefrín sa často používa v strave a doplnkoch na chudnutie, pretože sa predpokladá, že má termogénne účinky, čo znamená, že zvyšuje teplotu tela a podporuje spaľovanie kalórií a tukov. Okrem toho sa používa ako alternatíva k efedrínu, ktorý bol zakázaný v mnohých krajinách kvôli možným zdravotným rizikám. Synefrín sa tiež používa v niektorých prípravkoch na zvýšenie výkonu a energie.

Hoci sa synefrín predáva ako doplnok stravy, jeho bezpečnosť a účinnosť nie sú úplne preukázané. Niektoré štúdie naznačujú, že môže mať mierne účinky na chudnutie a energetickú rovnováhu, zatiaľ čo iné štúdie nenašli žiadne významné účinky. Synefrín môže mať tiež potenciálne vedľajšie účinky, ako sú zvýšený krvný tlak, zrýchlený srdcový tep a problémy s trávením. Vždy je dôležité konzultovať sa so svojím lekárom alebo odborníkom na výživu pred začatím užívania synefrínu alebo iných doplnkov stravy.

Účinky

Synefrín má niekoľko účinkov na ľudský organizmus. Medzi hlavné účinky patria:

  1. Stimulácia centrálnej nervovej sústavy: Synefrín pôsobí ako stimulant centrálnej nervovej sústavy, čo zvyšuje hladinu energie a bdelosť. To môže byť dôvod, prečo sa synefrín používa v niektorých doplnkoch na zvýšenie výkonu a energie.

  2. Termogenéza: Synefrín sa predpokladá, že má termogénne účinky, čo znamená, že zvyšuje teplotu tela a podporuje spaľovanie kalórií a tukov. Tieto účinky môžu prispievať k chudnutiu a zlepšeniu kompozície tela.

  3. Zvýšenie metabolizmu: Synefrín môže stimulovať metabolizmus, čím zvyšuje spotrebu energie a rýchlosť, akou telo spaľuje kalórie. To môže tiež prispieť k chudnutiu a zlepšeniu kompozície tela.

  4. Zvýšenie krvného tlaku a srdcového tepu: Synefrín môže zvýšiť krvný tlak a srdcový tep, čo môže byť pre niektoré osoby nežiaduce, najmä pre tých s kardiovaskulárnymi ochoreniami.

Hoci niektoré štúdie naznačujú, že synefrín môže mať mierne účinky na chudnutie a energetickú rovnováhu, ďalšie štúdie nenašli žiadne významné účinky. Okrem toho môže synefrín mať potenciálne vedľajšie účinky, ako sú zvýšený krvný tlak, zrýchlený srdcový tep a problémy s trávením.

Pred začatím užívania synefrínu alebo iných doplnkov stravy je dôležité konzultovať sa so svojím lekárom alebo odborníkom na výživu, aby ste zistili, či je pre vás tento doplnok vhodný a bezpečný.

Stimulácia centrálnej nervovej sústavy

Synefrín je alkaloid, ktorý sa nachádza v niektorých rastlinách, najmä v kôre citrusových rastlín, ako je Citrus aurantium (horký pomaranč). Táto látka má podobnú štruktúru ako efedrín a pseudoefedrín, dve látky, ktoré sú známe svojím stimulačným účinkom na centrálnu nervovú sústavu (CNS).

Niekoľko štúdií sa zameralo na účinky synefrínu na CNS, pričom väčšina z nich sa sústreďovala na jeho schopnosť zvyšovať hladinu energie a bdelosť:

  1. Stohs SJ, Preuss HG, Shara M. (2011) – V tejto prehľadovej štúdii autori analyzovali dostupné vedecké dôkazy týkajúce sa účinkov synefrínu na CNS. Zistili, že synefrín môže mať stimulačné účinky, zvyšovať hladinu energie a bdelosť, a to bez významného zvýšenia krvného tlaku alebo srdcového tepu. Zdroj: [https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3444973/]

  2. Haaz S, et al. (2006) – V tejto štúdii sa skúmali účinky Citrus aurantium na CNS u ľudí. Výsledky naznačujú, že synefrín môže mať mierne stimulačné účinky na CNS, ale jeho bezpečnosť a účinnosť pri dlhodobom užívaní ešte neboli dostatočne preskúmané. Zdroj: [https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16436104/]

  3. Gougeon R, et al. (2005) – V tejto štúdii sa skúmali účinky synefrínu na CNS a termogenezu (produkciu tepla) u zdravých dobrovoľníkov. Výsledky ukázali, že synefrín môže zvýšiť hladinu energie a termogenezu, čo naznačuje, že by mohol byť užitočný pri podpore chudnutia a zlepšení výkonnosti. Zdroj: [https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15930480/]

Hoci tieto štúdie naznačujú, že synefrín môže mať stimulačné účinky na CNS, ďalšie výskumy sú potrebné na overenie jeho účinnosti a bezpečnosti pri dlhodobom užívaní.

Termogenéza

Synefrín je látkou, ktorá sa prirodzene vyskytuje v niektorých citrusových rastlinách, ako je Citrus aurantium (horký pomaranč). Je známe, že má stimulačné účinky na centrálnu nervovú sústavu a tiež sa skúma jeho potenciál v termogenéze, teda procese produkcie tepla v tele. Termogenéza zohráva dôležitú úlohu v energetickom metabolizme a môže prispievať k chudnutiu.

Niekoľko štúdií sa zameralo na účinky synefrínu na termogenézu:

  1. Gougeon R, et al. (2005) – Táto štúdia skúmala účinky synefrínu na termogenézu a energetický výdaj u zdravých dobrovoľníkov. Výsledky ukázali, že synefrín môže zvýšiť termogenézu a energetický výdaj, čo naznačuje, že by mohol byť užitočný pri podpore chudnutia a zlepšení výkonnosti. Zdroj: [https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15930480/]

  2. Stohs SJ, Preuss HG, Shara M. (2011) – V tejto prehľadovej štúdii autori analyzovali dostupné vedecké dôkazy týkajúce sa účinkov synefrínu na termogenézu a energetický metabolizmus. Dospeli k záveru, že synefrín môže mať termogénne účinky a zvyšovať energetický výdaj, čo by mohlo prispieť k chudnutiu. Zdroj: [https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3444973/]

  3. Seifert JG, et al. (2011) – Táto štúdia hodnotila účinky synefrínu na termogenézu u zdravých, fyzicky aktívnych dobrovoľníkov. Výsledky naznačujú, že synefrín môže zvýšiť termogenézu a podporiť spalovanie tukov, čo by mohlo pomôcť pri chudnutí. Zdroj: [https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21480414/]

Tieto štúdie naznačujú, že synefrín môže mať termogénne účinky a zvyšovať energetický výdaj, čo by mohlo pomôcť pri chudnutí. Avšak, ďalšie výskumy sú potrebné na overenie jeho účinnosti a bezpečnosti pri dlhodobom užívaní.

Zvýšenie metabolizmu

Synefrín je alkaloid, ktorý sa nachádza v niektorých citrusových rastlinách, ako je Citrus aurantium (horký pomaranč). Jednou z oblastí, v ktorej sa skúma jeho účinky, je zvýšenie metabolizmu. Zvýšený metabolizmus môže podporiť chudnutie a zlepšiť celkovú energetickú rovnováhu tela.

Niekoľko štúdií sa zameralo na účinky synefrínu na zvýšenie metabolizmu:

  1. Stohs SJ, Preuss HG, Shara M. (2011) – Táto prehľadová štúdia analyzovala dostupné vedecké dôkazy týkajúce sa účinkov synefrínu na energetický metabolizmus. Autorský tím dospel k záveru, že synefrín môže mať účinky na zvýšenie metabolizmu, čo by mohlo prispieť k chudnutiu. Zdroj: [https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3444973/]

  2. Gougeon R, et al. (2005) – Táto štúdia skúmala účinky synefrínu na termogenézu a energetický výdaj u zdravých dobrovoľníkov. Výsledky ukázali, že synefrín môže zvýšiť metabolizmus, a tým podporiť spalovanie tukov a chudnutie. Zdroj: [https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15930480/]

  3. Seifert JG, et al. (2011) – V tejto štúdii boli hodnotené účinky synefrínu na termogenézu a metabolizmus u fyzicky aktívnych dobrovoľníkov. Výsledky naznačujú, že synefrín môže zvýšiť metabolizmus, čo by mohlo pomôcť pri chudnutí a zlepšení výkonnosti. Zdroj: [https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21480414/]

Tieto štúdie naznačujú, že synefrín môže mať potenciál zvýšiť metabolizmus, čo by mohlo prispievať k chudnutiu a zlepšiť energetickú rovnováhu tela. Je dôležité poznamenať, že pred začatím užívania synefrínu alebo iných doplnkov stravy je potrebné konzultovať s odborníkom na výživu alebo lekárom, aby sa zabezpečila ich bezpečnosť a účinnosť v konkrétnom prípade.

Zvýšenie krvného tlaku a srdcového tepu

Synefrín, ako stimulant nachádzajúci sa v rastline Citrus aurantium (horký pomaranč), môže mať vplyv na krvný tlak a srdcový tep. Niektoré štúdie sa zaoberajú tým, ako môže synefrín ovplyvniť tieto parametrov.

  1. Haller CA, et al. (2004) – Táto štúdia sa zamerala na účinky synefrínu a jeho metabolitov na krvný tlak a srdcový tep u zdravých dobrovoľníkov. Výsledky naznačili, že synefrín môže spôsobiť zvýšenie krvného tlaku a srdcového tepu, avšak význam týchto zmien bol považovaný za klinicky nepodstatný. Zdroj: [https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15056000/]

  2. Jordan R, et al. (2004) – Táto štúdia skúmala účinky synefrínu u pacientov s hypertenziou a srdcovým ochorením. Výsledky naznačili, že synefrín môže zvýšiť krvný tlak a srdcový tep u týchto pacientov, čo by mohlo predstavovať zdravotné riziko. Zdroj: [https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15166654/]

  3. Penzak SR, et al. (2001) – V tejto štúdii boli hodnotené účinky synefrínu na krvný tlak a srdcový tep u zdravých dobrovoľníkov. Výsledky ukázali, že synefrín môže spôsobiť zvýšenie krvného tlaku, avšak srdcový tep nebol významne ovplyvnený. Zdroj: [https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11772128/]

Tieto štúdie ukazujú, že synefrín môže mať vplyv na krvný tlak a srdcový tep, avšak význam týchto zmien sa môže líšiť v závislosti na zdravotnom stave jednotlivca. Pred začatím užívania synefrínu alebo iných doplnkov stravy je potrebné konzultovať s odborníkom na výživu alebo lekárom, aby sa zabezpečila ich bezpečnosť a účinnosť v konkrétnom prípade.

Bezpečnosť a dávkovanie

Pri užívaní synefrínu je dôležité zvážiť bezpečnosť a správne dávkovanie. Niektoré štúdie sa zamerali na to, aké dávky synefrínu sú bezpečné a aké môžu byť potenciálne riziká spojené s jeho užívaním.

  1. Bent S, et al. (2004) – Táto štúdia hodnotila bezpečnosť synefrínu pri užívaní v dávkach 10 až 53 mg denne. Výsledky ukázali, že v týchto dávkach neboli zaznamenané žiadne vážne nežiaduce účinky. Avšak, štúdia varuje, že dlhodobá bezpečnosť synefrínu stále nie je dostatočne preskúmaná. Zdroj: [https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15056009/]

  2. Stohs SJ, et al. (2012) – Táto prehľadová štúdia sa zamerala na bezpečnosť synefrínu a jeho dávkovanie. Podľa autorov je priemerná denná dávka synefrínu v doplnkoch stravy 20-30 mg. V tomto rozsahu sa synefrín považuje za bezpečný pre väčšinu dospelých, avšak pri vyšších dávkach môžu nastať nežiaduce účinky, ako zvýšenie krvného tlaku či srdcový tep. Zdroj: [https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22291464/]

  3. Shara M, et al. (2006) – V tejto štúdii sa hodnotila bezpečnosť synefrínu u zdravých dobrovoľníkov počas 60 dní užívania dávky 46,9 mg denne. Štúdia zistila, že synefrín v tejto dávke nevykazoval žiadne klinicky významné nežiaduce účinky na krvný tlak, srdcový tep, alebo iné zdravotné parametre. Zdroj: [https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16857841/]

Tieto štúdie poukazujú na to, že synefrín je v určitých dávkach považovaný za bezpečný pre väčšinu dospelých. Napriek tomu je dôležité konzultovať sa s odborníkom na výživu alebo lekárom pred začiatkom užívania synefrínu alebo iných doplnkov stravy, aby sa zabezpečila ich bezpečnosť a účinnosť v konkrétnom prípade.

...

Odporúčame vám

Prečítajte si tiež

heartusermagnifiercross